
I går hørte jeg noe på radioen som provoserte meg.
De snakket om krigen i Østen og om hva denne hadde gjort for menneskene som er innvolvert… Og da snakker jeg ikke om politikere eller ministre i alle mulige former…jeg snakker om folket…som meg og deg. Og om soldatene som følger “Storebrors” pipe…
Tilbake til det som ble sagt på radioen.
Før har soldater som kommer tilbake fra krig, hatt et støtteapparat klart til å hjelpe dem igjennom traumer ol. Et støtteapparet direkte tilknyttet militæret. Hvor mye hjelp det har vært i denne innstansen er et helt annet tema, som jeg ikke har kompetanse til å ta opp…så det lar jeg fint ligge. Om noen andre føler for å opplyse oss, så er de da hjertelig velkommen til det. Men nå skal det da komme endringer i dette opplegget…. Nå får de ikke dette tilbudet lengre, de skal heller få hjelp til å komme seg inn i det offentlige hjelpeapparatet, de offenlige psykologene og terapautene…
Det er her jeg stusser… For det første er det offentlige hjelpeapparatet totalt feil ord for enkelte… Det er ikke alltid like mye hjelp å få der… For det andre…så er dette en innstans som allerede er totalt overarbeidet og ikke har nok kapasitet til dem som allerede er innunder dem. Og nå skal de også klare å tilby proffesjonell veiledning og terapi for soldater med traumer som ofte overgår langt de flestes problemer i vårt samfunn…
Er det meg som er helt på jordet her?
Burde man ikke kunne tilby disse menneskene hjelp fra noen som faktisk kan hjelpe dem? Istedet for å frata dem mulighetene for hjelp innen det militæret, der det i det minste er mennesker som vet mer om hva de har gjennomgått, burde de ikke kommet med flere middler til å oppdatere hjelpen der de har fått den til nå? Istedet for å presse dem inn i et allerede overarbeidet og fullt offentlig system, ville det ikke fått bedre uttelling for pengene å ruste opp hjelpen innen det militære hjelpeapparatet? Man skulle tro at det ville fått en bedre effekt? Å kunne snakke ut og få bearbeidet sine opplevelser med andre som også har vært der, eller i det minste vet hva som foregår “der nede”.
Jeg jobber også i det offentlige hjelpeapparatet…riktig nok innen en helt annen etat og med andre problemer. Men den dagen det kommer en krigsveteran til oss, så vil jeg dessverre føle meg ganske så hjelpeløs… Jeg kan nok klare å prate og lytte, tilby å være et medmenneske, men der stopper det også. For jeg har ikke muligheter til å kunne sette meg inn i hvilke vonde opplevelser denne gruppen bærer på…
Det er trist at disse menneskene som følger sine ledere, som setter sitt eget liv på spill for både det å hjelpe andre folkeslag og ikke minst, for politikken…*Trist, men sant* At de ikke skal få det beste vi kan tilby når de da vender hjem igjen… De har da virkelig gjort seg fortjent til det…uansett hva en måtte mene om politikk og kriger…
Dette er “fotsoldatene” … de som gjennomfører hva våre vise ledere bestemmer er bra for oss uvitende undersåtter… Om man er imot krigen, politikken eller what ever…så er det ikke denne gruppen en bør ta det ut på… Og de samme vise lederne har nå bestemt at soldatene våre må inn i det offentlige hjelpeapparatet…*sukk*
Hva kan en si…
Og til sist… Det kom også en annen opplysning på nyhetene som jeg ikke helt klarer forstå vitsen med… Nyhets-oppleseren kunne fortelle oss at det nå var blitt drept 25 opprørere av danske soldater… Og da lurer jeg…spiller det egentlig noen rolle om det var danske, norske, eller kinesiske for den del… Det er enda 25 døde… Og enda flere soldater som kommer hjem med minner de gjerne ville vært foruten, uvahengig av nasjonalitet….
*Dette er ikke kritikk til soldater eller dem som er offer for denne krigen…det er kun et spørsmåls-tegn ved enkelte politikeres prioriteringer…*


12 kommentarer In " Politikerenes prioriteringer om “fotsoldatene”… "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 30th 2006 at 3:30 pm
En sommerfugl kom til meg og sa at du er kjempeflink til dette, så nå skal jeg lese alt du har skrevet! Kommentarer vil følge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 3:37 pm
# 1 Komentar til adrian dice
*Smiler stort og glede seg*
…og veldig nysgjerrig på hvem sommerfuglen er…*s*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 3:57 pm
Ephemera: Alt mulig du skal engasjere deg i da !!! Hehe, er en positiv egenskap det… Skal vi se om jeg kan gi deg en kommentar på det.
Å gjøre en militær tjeneste, og påfølgende verving er på en måte å selge sjelen sin. En må følge ordre, og kan havne i konflikter hvor en kan måtte TA liv, det er og en maktposisjon som kan misbrukes, og som dessverre også skjer.
Vi er forskjellig utrustet til å takle post traumatisk stress, uten egentlig å vite på forhånd hvor ens egen grense går.. ( Noe som i større grad burde vært sjekket ut i forkant) For det vi ser er at mange fotsoldater kommer tilbake, med sine opplevelser, virker ok, og velger plutselig bort livet, uten forvarsel. Eller vi ser selvmedisinering av ymse slag.. Og de fleste klarer å leve videre på en noenlunde normal måte, men med annerledes opplevelser som er med på å skape personligheten, men funker i ett a4 mønster… Jeg mener resursene i større grad burde være i forkant, før en drar… Og selvfølgelig må de være der når en er tilbake… Men kansje politikerne mener en allerede har solgt sjelen sin, og da får det bli som det blit?
Ikke vet jeg….
*klem*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 4:02 pm
jeg synes det å måtte ta livet av andre mennesker for noe man kanskje ikke tror på en gang er latterlig. Folk blir sendt ut uten å egentlig ville det. De blir beordret til å ta liv av folk de kunne vært bestevenn med om sjansen bød seg.
Interessant tema..
hilsen en pasifist.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 4:07 pm
#4 fortsettelse
kremt.. OG:
Når man da ikke får hjelp etterpå for dette, da tar det kaka.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 4:13 pm
# 3 Komentar til bloggermann
Ja, har en tendens til å engasjere meg i mye rart…stort sett ting som har med menneskers psykiske helse å gjøre, da… *s*
Er ikke helt enig med deg i at soldatene “selger” sjelen sin… Sjelen er noe en aldri kan overlate til noen andre, for penger eller idealer…
Men jeg skjønner poenget ditt…og ja, en risikerer å måtte gå på tvers av egen tro og tanke, og følge ordrer en ikke forstår…
Men jeg tenker også litt som så at det burde vel vært ledernes ansvar å sørge for at det blir foretatt undersøkelser på forhånd, psykiske så vel som fysiske, og gjerne i større skala enn det blir gjort i dag? Samme med behandling av diverse problemer i etterkant…
Er det strengt tatt ikke ledernes ansvar å sørge for at soldatene får den hjelpen de har krav på, og ikke minst fortjener?
Det er tross alt dem som ber disse unge om å gå til krig,gjøre “dritt-arbeidet” om du vil…
Og når en snakker om å “selge” sjelen sin…
Lederne som sitter og bestemmer hva som skal gjøres, og som beordrer soldatene ut… Disse som sitter på det øverste ansvaret… Om noen har “solgt” sjelen til noen, så må det vel være dem som gir ordrene…og ikke bare dem som følger deres ord…..?
Jeg vet heller ikke…har ikke vært i militæret, og har aldri vært i krig. Men jeg syns bare at det er på tide noen tar litt mer ansvar for dem som utfører ordrene også…
Og ikke bare “vasker” hendene av dem…
*Klem*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 4:22 pm
#4 hilser også tilbake fra en passifist som er villig til å kjempe og dø for det/dem han elsker..
#6 Kommentar fra Ephemera: skal vi se….. Har du sett meg tenke?
Er vel ikke penger og idealer jeg tenker på… mer valg.. livet er valg og man blir sine valg… og resultatet av de?
Er det en menneskerett å være frisk?
Jeg tror at noen ganger er en nødt til å “prostituere” seg (les, selge sjelen sin, for å ha det godt). Svelge noen kameler.. Om en vet prisen.. Men tror vi skal ta dette verbalt en gang vi jobber sammen igjen.. Jeg er ikke så god på det skrevne ord, liker å ta det face to face……
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 4:41 pm
# Komentar til bloggermann
“livet er valg og man blir sine valg… og resultatet av de? ”
Veldig enig i dette… *s*
Men…(sorry, er nødt) når det egentlig ikke blir et reelt valg, fordi man gjerne ikke vet hva en blir bedt om, og også ikke har den muligheten til å nekte uten represalier… Hva da?
Noen ganger velger man feil… og har da vanligvis en mulighet til å kunne “reparere” følgene i etterkant…
Men når det gjelder soldater, så har de ikke lengre samme muligheten, fordi de samme som ga/ikke ga dem “valget” først, har fratatt dem hjelpen i etterkant, eller rettere sagt, forandret på den så den ikke lengre passer for dem og deres traumer…
Ser du hva jeg reagerer på… *s*
Men ja, vi kan godt ta det verbalt istedet, da her vi noe å fordrive tiden med om natten *s*
*Klem*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 4:46 pm
#4&5 Komentar til adrian dice
Er også pasifist, til en viss grad *s*
Problemet er ofte at disse soldatene virkelig tror på det de kjemper for…iallefall før de reiser…
All ære til anti-terror propaganda…
Men, så ingen misforstår, man må gripe tak i terror-handlingene ved roten… Men kanskje det er på tide å se på både årsak, handling og ettervirkninger… Ikke bare èn av delene… *s*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 5:16 pm
Vel, siden dette faktisk var et veldig BRA tema, kan jeg vel si at..Jeg HAR vært der. Mange ganger.
Heldigvis har vi hatt god oppfølging i etterkant, men også mye psykisk forberedelse på de valgene og handlingene man måtte gjøre og ta. For den generelle FN eller NATO-soldat i Norge har ikke tilbudet vært like bra.
De senere år har imidlertid “alle” (Med anførsel – for jeg kan ikke garantere dette) skullet fått psykologisk oppfølging ved retur fra utlandet. Man skal debriefes gruppevis, enkeltvis og oppdragsvis. I tillegg finnes det “kamerat-grupper” som har kontakt og man kan støtte seg på, og det finnes “krisetelefoner” som er bemannet av psykologer og feltprester som også selv har vært ute.
Dette siste ser jeg på som essensielt, for – som du sier – det ER ikke enkelt for enhver almennlege å forstå hva krig faktisk gjør med mennesker.
At politikerne nå vil skyve oppfølgingen over på “det offentlige helsevesen” er en katastrofe etter min mening, og vil føre til meget skumle etterreaksjoner som ingen vil kunne forutse før enkelttilfellene sprekker..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 5:29 pm
#10 Komentar til Grundes lille verden
Takk for at du komenterer, det er godt å høre synspunktene fra en som virkelig vet hva en snakker om, har vært der.
Det er godt å høre at det har vært bra oppfølgning for soldatene våre , det er viktig, og skulle vel egentlig bare mangle etter mitt syn…
“At politikerne nå vil skyve oppfølgingen over på “det offentlige helsevesen” er en katastrofe etter min mening, og vil føre til meget skumle etterreaksjoner som ingen vil kunne forutse før enkelttilfellene sprekker..”
Det er nettopp dette jeg er redd for…
Takker for innspill!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2006 at 7:29 am
Da jeg leste dette fikk jeg umiddelbart en del fæle tanker i hodet mitt, bilder jeg kunne klart meg fint uten… Jeg har for mye fantasi.
Klem…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende